Zanim zdecydujemy się na zmianę pracodawcy warto dokonać gruntownej analizy. Fakt jest faktem, że ostatnie trendy mówią o tym, że pracę będziemy zmieniali coraz częściej i najprawdopodobniej u nowego pracodawcy nie pozostaniemy do emerytury. Zachęcam jednak do podejmowania trudu kształtowania własnej ścieżki zawodowej i świadomych wyborów przyszłych pracodawców. Pamiętajmy, że to my jesteśmy odpowiedzialni za nasze decyzje zawodowe. Z mojego doświadczenia hadhuntera i coacha kariery wynika, że sporo decyzji zawodowych jest podejmowanych dość emocjonalnie i nie zawsze trafnie. Każdy z nas popełnia błędy i osobiście jestem zdania, że „trzeba iść do przodu a nie płakać nad rozlanym mlekiem”. Zmiana pracodawcy zawsze kojarzy się z ryzykiem, ale ryzyko możemy minimalizować m. in poprzez zebranie i przeanalizowanie danych.
Wybór najlepszego pracodawcy na co zwrócić uwagę?
Analizując ofertę pracodawcy, warto rozpocząć od zdefiniowania co dla nas jest najważniejsze na nowym stanowisku. Poniżej przedstawiam kilka obszarów, które warto rozważyć:
Stanowisko/ rola zawodowa:
Pracodawca/ organizacja:
Rozwój:
Inne aspekty :
Pomyśl o innych aspektach mających wpływ na Twoje samopoczucie w pracy.
Skąd zdobyć te wszystkie informacje?
Część informacji można zdobyć podczas interview z pracodawcą. Zazwyczaj pod koniec rozmowy rekrutacyjnej mamy czas na zadawanie własnych pytań, często też przechodzimy przez kilka etapów rozmów rekrutacyjnych – na każdym z nich możemy zadawać pytania. Warto również przeanalizować informacje w Internecie (strona firmy, doniesienia prasowe, opnie o pracodawcach). Zachęcam również do skorzystania z tzw. „informacyjnego interview” często używanego przez amerykanów. W skrócie, jest to rozmowa z osobą pracującą obecnie lub w przeszłości pracującą w firmie, która nas interesuje. Informacyjne interview to również rozmowa z osobą piastujące stanowisko, które nas interesuje (niekoniecznie pracująca w organizacji, w której chcemy pracować). Podczas takiej rozmowy warto zadać kilka pytań spośród podanych wyżej lub ułożonych samodzielnie. Oczywiście sprawa jest dość prosta jeśli dobrze znamy naszego rozmówcę. Jeżeli nie znamy nikogo pracującego w rozpatrywanej przez nas organizacji, to warto podpytać znajomych lub/ i rodzinę, skorzystać ze swojej zawodowej sieci kontaktów lub też po prostu postarać się bezpośrednio nawiązać kontakt z pracownikiem firmy poprzez LinkedIn.
W takim przypadku polecam następujące:
- otwarcie napisać o co nam chodzi (rozważamy rozpoczęcie pracy w tej organizacji),
- wysłać wcześniej pytania, dostosować się do czasu i formy jaki zaproponuje ta osoba (np. spotkanie, telefon, odpowiedź pisemna) czyli nie nadużywać czasu tej osoby,
- zachować dobre maniery czyli np. potwierdzić, że jeśli w przyszłości nasz interlokutor chciałaby się czegoś dowiedzieć z zakresu, który znamy to służymy pomocą.
Podkreślam – pytajmy o konkrety, nie zadawajmy pytań ogólnych, na które nie sposób odpowiedzieć np. „czy dobrze się tam pracuje” (co to znaczy dobrze?).
Na koniec…
Mądrzejsi o dodatkowe informacje po prostu dokonajmy wnikliwej analizy firmy i samego stanowiska. Zastanówmy się co jest dla nas priorytetowe a co możemy sobie „odpuścić”.
Zmiana pracy jak każda zmiana niesie ze sobą pewien ładunek stresu, ale umiejętnie podchodząc do tematu możemy sobie ten stres obniżyć. Badania pokazują*, że osoby, które częściej zmieniają pracę zarabiają w ciągu całej kariery zawodowej więcej niż osoby, które pracodawców nie zmieniają. Warto zatem do „oswoić zmianę” pracodawcy.
*”Employees who stay in companies longer than two years get paid 50% less”
Partnerzy
Agnieszka Piątkowska