Praca rekrutera ma jeden cel: zaproponować klientowi profile kandydatów najbardziej spójne z jego oczekiwaniami.
Codziennie rekruterzy analizują setki CV oraz profili kandydatów (np. na LinkedIn). Zazwyczaj rekruter prowadzi kilka projektów jednocześnie, a jego bonus stanowiący istotny element wynagrodzenia, uzależniony jest od ilości zatrudnionych osób. Firmy rekrutacyjne udzielają również kilkumiesięcznej gwarancji na zaproponowanego kandydata. W praktyce oznacza, że jeśli kandydat w czasie gwarancji zostanie zwolniony lub sam zrezygnuje, to wówczas rekruter jest zobowiązany do znalezienia nowego kandydata bez dodatkowej opłaty. Żeby odnieść sukces w pracy, rekruter powinien działać szybko i skutecznie. Czytając CV kandydatów skupia się na najważniejszych kwestiach – czyli kompetencjach, które poszukiwane są przez klienta. Resztę pomija. Celem kandydata w tym wypadku powinno być wyeksponowanie w dokumencie tych elementów, które są określone w opisie stanowiska.
Na co rekruter zwraca szczególną uwagę czytając CV?
W 2012 r. amerykański portal pracy „The Ladders”* przeprowadził tzw. badanie „eye tracking” (śledzenie drogi wzroku) na 30 rekruterach w przeciągu 10 tygodni. Podczas badania analizowano następujące kwestie:
- na której części CV i profilu on line skupia uwagę rekruter i w jakim czasie, jak szybko przenosi wzrok z jednej sekcji do kolejnej, które części profilu i CV były przez niego pomijane (nie były czytane), które elementy szczególnie przyciągały jego uwagę podczas przeglądania.
Podczas badania oszacowano również, że rekruter spędza 6 sekund na pierwszym zapoznaniu się z CV (podczas tych 6 sekund decyduje czy zapoznawać się z dokumentem bardziej szczegółowo).
Z badania wynika, że:
- rekruter poświęca 80% czasu na następujące treści: imię i nazwisko, obecne stanowisko/ firma, data rozpoczęcia i ewentualnie zakończenia ostatniej pracy, poprzednie stanowisko i firma, edukacja.
- pozostały czas poświęca na zapoznanie się z konkretnymi kompetencjami lub słowami kluczami związanymi z konkretnym stanowiskiem (ujętymi w opisie stanowiska), na które poszukuje kandydata
Autorzy badania polecają, żeby podczas pisania CV zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- dokument powinien być dobrze zorganizowany, a poszczególne sekcje łatwe do czytania i odnalezienia (przeczy to popularnym aczkolwiek niczym nie popartym stwierdzeniem, że CV musi się wyróżniać).
- informacje powinny być zsyntetyzowane – krótkie i konkretne (nie używajmy ozdobników takich jak ”zmotywowany, dobrze zorganizowany, skuteczny”)
- historia zatrudnienia powinna rozpoczynać się od aktualnie (lub ostatnio) zajmowanego stanowiska
- zdjęcie w CV jest zbędne ponieważ rozprasza uwagę, a nie stanowi podstawy do oceny kandydata
Analiza badania dowiodła, że rekruterzy wyżej cenią profesjonalnie przygotowane CV (o 60% lepiej je oceniają niż napisane nie zgodnie ze standardami). Warto zatem skorzystać z usługi doradcy kariery/ career coacha, żeby mieć pewność, że nasz dokument jest stworzony wg. obowiązujących trendów. Źle skonstruowany utrudnia podjęcie decyzji o tym, czy dany kandydat odpowiada oczekiwaniom klienta.
CV pod konkretną ofertę pracy - pamiętaj:
*Kompetencje to osobiste dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Przejawiają się one w zachowaniach i pozwalają realizować zadania na odpowiednim poziomie. Kompetencje można podzielić na tzw. zawodowe (hard skills) i społeczne (soft skills). W CV polecam skupić się głównie na kompetencjach zawodowych, gdyż te w większości przypadków stanowią słowa klucze na które zwracają uwagę rekruterzy. Jeśli np. ktoś poszukuje project managera ,
to słowem kluczem będzie kompetencja „project management” – zarządzanie projektem. Polecam ujęcie tej kompetencji w CV bardziej niż np. zarządzanie ludźmi, które stanowi istotę zarządzania projektami, ale nie jego podstawę.
Źródła:
Raport „The Laders” https://cdn.theladders.net/static/images/basicSite/pdfs/TheLadders-EyeTracking-StudyC2.pdf
Partnerzy
Agnieszka Piątkowska