Rynek kandydata, globalizacja, skrócenie czasu zatrudnienia kandydatów – te czynniki coraz częściej wpływają na organizację procesu rekrutacyjnego. W swojej działalności rekrutacyjnej od lat z wieloma kandydatami nie spotykam się osobiście. Firma, którą reprezentuję świadczy usługi rekrutacyjne na poziomie międzynarodowym, sama jestem odpowiedzialna za region CEE. Rekrutuję kandydatów na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie. Procesy rekrutacyjne po stronie klienta są wielostopniowe. Szanując czas kandydatów korzystam z technologii. Klienci również część rozmów rekrutacyjnych przeprowadzają on-line. W globalnych korporacjach proces rekrutacyjny jest najczęściej wielostopniowy. Potencjalny przełożony lub przełożony przełożonego jest zlokalizowany w innym kraju. Nie mogą pozwolić sobie czasowo, na osobiste spotkania na każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Praca w takich firmach zazwyczaj wykonywana jest w tzw. wirtualnych zespołach. Ich członkowie pracują w różnych lokalizacjach i są przyzwyczajeni do komunikowania się on-line.
Technologia w przypadku rozmowy rekrutacyjnej ułatwia, przyśpiesza i uelastycznia sam proces. Co ważne - telefoniczne czy on-line interview jest tak samo istotne i diagnostyczne jak rozmowa bezpośrednia. Do tego typu interview należy przygotować się równie gruntownie, jak do klasycznej rozmowy.
Przygotuj się jak do klasycznej rozmowy z uwzględnieniem szczegółów technicznych.
Lista kontrolna:
Przygotowanie do typowej bezpośredniej rozmowy rekrutacyjnej
Minimum informacji o firmie, które powinieneś / powinnaś przygotować to:
- Kiedy firma powstała?
- Jakie produkty/ usługi oferuje.
- Jak obecnie kształtuje się rynek na którym funkcjonuje?
- Jakie firmy stanowią dla niej konkurencję/ czym konkuruje?
- Jaką ma misję, wizję, wartości?
- Gdzie ma swoją główną siedzibę (centralę)?
- Kto reprezentuje zarząd firmy?
- W ilu krajach jest obecna?
- Jakie są krótko i długo terminowe cele firmy?
- Ilu zatrudnia pracowników?
- Kto należy do grona jej klientów?
- Jaką ma reputację?
- Jakie informacje Cię szczególnie zainteresowały/ dlaczego?
Nie musisz zapamiętywać tych informacji – warto wydrukować je sobie i mieć na biurku podczas rozmowy. Jeśli padnie pytanie o to, co wiesz o firmie to możesz śmiało powiedzieć, że przygotowałeś/ przygotowałaś sobie informacje – pokazać, że je masz i przytoczyć kilka najważniejszych faktów. Pytanie o to, co wiesz o firmie jest tak naprawdę ukrytym pytaniem o Twoją motywację do podjęcia współpracy. Osoba prowadząca interview nie oczekuje, że wyrecytujesz jej wszystko z pamięci. Warto w tym momencie opowiedzieć , co tak naprawdę nas do firmy przyciągnęło, co nas zainteresowało po lekturze informacji.
Szczegóły techniczne
1. Zapewnij sobie dogodne warunki rozmowy.
- Przećwicz rozmowę. Sprawdź czy Twój sprzęt działa – zrób test techniczny (kamera, mikrofon, oświetlenie).
- Upewnij się kto do Ciebie dzwoni – gdyby okazało się, że sprzęt nie zadziałał, to będziesz mógł oddzwonić na jego telefon kom.
- Unikaj miejsc publicznych.
- Zapewnij ciszę. Zadbaj o to, bu żadne dźwięki Cię nie rozpraszały - wycisz telefon a najlepiej wyłącz go, tak jak wszelkie powiadomienia, wyłącz strony internetowe.
- Użyj słuchawek.
- Przygotuj pomieszczenie. Sprawdź na co pada kamera - ważne, żeby tło było neutralne i nie rozpraszało współrozmówcy.
2. Jeśli masz problemy techniczne np. nie słyszysz pytania to upewnij się czy dobrze zrozumiałeś. Jeśli to nie pomaga – zaproponuj rozmowę telefoniczną , zapytaj czy rozmówca dobrze Cię słyszy .
Jeśli to ważne dla dzwoniącego a masz problem z dźwiękiem – zaproponuj kontynuowanie rozmowy np. przez Zoom (video) i telefon (audio).
3. Podczas rozmowy: staraj się nawiązać kontakt wzrokowy tzn. patrz w stronę kamery, staraj się uśmiechać, usiądź prosto.
Po rozmowie:
Dobrą praktyką (zaczerpniętą z rynku amerykańskiego, u nas niestety jeszcze rzadko stosowaną) jest wysłanie do naszego współrozmówcy/ współrozmówców maila z podziękowaniem za czas poświęcony na interview. Warto również ponownie (jeśli podtrzymujemy nasze zainteresowanie) potwierdzić, że jesteśmy zmotywowani do objęcia oferowanego stanowiska. Jeśli np. mamy jakieś dodatkowe przemyślenia po rozmowie, które mogą pozytywnie wpłynąć na ocenę naszej osoby, to warto również napisać o tym w mailu. Polecam również, żeby w takim mailu podkreślić kompetencje oraz wartość dodaną jaką możesz wnieść do organizacji.
Nawet jeśli tym razem nie otrzymamy oferty pracy, to każda rozmowa rekrutacyjna szansą na rozwinięcie naszej sieci kontaktów. Być może w przyszłości w danej organizacji pojawi się inne stanowisko, którym będziemy zainteresowani. Warto wówczas skorzystać z już zbudowanego kontaktu. Rynek pracy jest dynamiczny – ludzie częściej zmieniają pracę, być może któryś z naszych rozmówców zmieni organizację i w przyszłości będzie poszukiwał kandydatów o naszym profilu zawodowym do zespołu. W swoim życiu zawodowym moi klienci stawali się kandydatami, konsultantami, trenerami, interim managerami i na odwrót. Polecam wykorzystywanie każdej możliwości do budowania swojej sieci zawodowej poza firmą, dla której pracujemy. Nasza sieć kontaktów stanowi nasz zawodowy kapitał.
Czy gdybyś uczestniczyła/ uczestniczył w niej ponownie to co powiedziałabyś/ powiedziałbyś inaczej? O czym zapomniałeś/ Co następnym razem poprawisz? Warto zrobić sobie taki „rachunek sumienia”. Jeśli bardzo stresujemy się podczas rozmów rekrutacyjnych i czujemy, że nie wypadamy najlepiej, wówczas polecam skorzystanie z usługi coacha kariery/ doradcy kariery i odbycie symulacji interview. Dzięki temu otrzymamy szczegółową informację zwrotną, której nie udzieli nam żaden rekruter. Będziemy wiedzieli, co na przyszłość poprawić i jakich wypowiedzi unikać.
Najczęściej popełniane przez kandydatów błędy podczas rozmowy rekrutacyjnej to:
Partnerzy
Agnieszka Piątkowska